Metalopolis již 20 let pravidelně přináší informace a články převážně související s metalovou hudbou. Často však zavítáme i do jiných než metalových anebo vůbec hudebních oblastí a nezřídka tak nabízíme i obsah mimo hlavní záběr našeho webového magazínu.
AAA tituly v hernom biznise hýbu trhom prirodzene najviac. S veľkými rozpočtami prichádzajú aj veľké plány: ohromujúca grafika na úrovni filmového zážitku, motion capture čoraz vernejšie napodobujúce realitu. Silný príbeh plný zvratov s nečakaným rozuzlením alebo sandboxový princíp a herná voľnosť v ultimátnom zmysle slova? Vždy ste si predsa chceli vyskúšať, aké by to bolo viesť mestskú vojnu gangov alebo nikým nepozorovaný efektne podrezať hrdlo skvele vybalansovaným kusom ocele.
No potom sú tu tituly, v ktorých nič z tohto nie je podstatné. Napríklad séria dobrodružstiev svetoznámej animovanej postavičky si priam dáva záležať na tom, aby sa dôsledne vyhýbala všetkému, čo bolo načrtnuté v úvode. Vedie vás naskriptovanými koridormi za ručičku, dej nestojí za reč a arkádový charakter produktu dáva tušiť, ako to bude s tým napodobovaním reality.
Jeden z dlhodobo čiernych koní Ubisoft Montpellier však napriek tomu boduje a opäť si získal srdcia malých aj duchom malých veľkých. Rayman bol vždy infantilný, no je to jeho devíza. Bez ohľadu na to, z akého pohľadu tú ktorú epizódu hráte, design hry je predurčený na opájanie sa sýtymi farbami a nápaditými lokalitami. Naplno sa prejavil potenciál enginu UbiArt, vyvinutého exkluzívne pre Raymanovskú sériu, a preto zbytočnosti z prvého odseku sú... no, len zbytočnosti.
Cesta ako cieľ
Z Raymana sa medzičasom stala plošinovka a napriek počiatočným obavám o hrateľnosť mu to sekne. Zápletka, ako sme spomínali, je hlúpejšia, ako v slovenských rodinných seriáloch (čo je vcelku výkon) - nikoho nebude skutočne zaujímať. Podstatné je všetko to behanie, skákanie, lietanie, nafukovanie sa, praskanie a umieranie sprevádzané rozbíjaním ovládača v rozprávkovo nádhernom kreslenom prostredí, mlátenie roztodivných kreatúriek, ktorých úškľabky tentoraz vyzerajú obzvlášť intelygentne – palec hore.
A toto všetko chcete robiť prakticky úplne bezcieľne, podobne, ako keď si v GTA odskočíte ponaháňať plameňometom pár nevinných civilistov. Číra radosť z koláčikov na pieskovisku. Alebo aj ich ničenia – záleží na pohlaví.
No big deal about this
Postup hrou cez jednotlivé úrovne nie je ničím revolučný. V dôsledku vášho progresu sa vám odomykajú jednotlivé „svety“. Tie sa vždy skladajú z niekoľkých levelov, tzv. „paintings“, pre ktoré býva spoločným menovateľom prostredie a osobitný špecifický súbor zákonitostí v ňom. Diverzita celých týchto „svetov“ na základe týchto prvkov je jedným z hlavných lákadiel. Postupne sa prejdete svetom gréckych bájí, zavítate do veternej krajiny plnej gigantických fazuľových stoniek, na motívy Julesa Verneho sa pozriete hlboko pod hladinu mora a čakajú vás aj úrovne inšpirované mexickými tacos, kde sa prevtelíte do sliepky.
Pre panicov: v každej takejto „maľbe“ je vašou úlohou zachrániť stanovený počet Teensies (čudných hlodavcov s korunkami na hlave) a, pokiaľ možno, aj čo najviac starých známych žltých svetielkujúcich mušiek - Lumov, čím vás hra postupne púšťa ďalej a otvára vám „maľby“, ktoré sú, prirodzene, náročnejšie, ako tie predošlé.
Z času na čas sú už absolvované „paintings“ dokonca infiltrované znova – náročnejšími protivníkmi, čím sa hracia doba slušne predĺži. Keď zarátame aj bonusovo zaradené najobľúbenejšie levely z predchádzajúceho „Origins“, ktorých je skoro toľko, ako levelov v základnej hre, dostávame naozaj slušnú porciu zábavy.
Odchádzanie
Je pritom zbytočné sa obávať, že by sa počas hrania dostavil syndróm vyhorenia a pocity frustrácie. Ak sa aj zaseknete, budete sa na vlastných kiksoch dobre zabávať. Hoci sú checkpointy rozmiestnené tak záludne, že vás vaša smrť občas spravodlivo naštve, pohľad na nafukujúceho sa a praskajúceho hlavného hrdinu s vypúlenými očami je najlepším liekom.
Fakt, že hranie Raymana je skutočnou pasiou aj z tohto pohľadu, je o to dôležitejší, že na váš virtuálny odchod zo sveta sa budete pozerať často, najmä ak hráte na PC a pomocou klávesnice. Ovládanie síce je pomerne intuitívne, no zvyknúť si na systém odozvy chvíľu potrvá a na občasné ekvilibristické výkony vašich prstov sa tiež pripravte. Napokon, po tých rokoch by to už bez tohto všetkého ani nebol Rayman.
Dlhoročný fanúšik si na Rayman Legends pochutná a určite ho bude považovať za jeden z najlepších dielov série. Michel Ancel a Ubi Montpellier aj naďalej ostávajú verní tomu, čo v dnešnej hernej produkcii zasa tak často nevidíme: typicky strelený humor videohier z čias, keď Windows striedal DOS, neustále zmeny v herných prvkoch a hlavne podriadenie celku koncentrovanej zábave.
Aj Rayman Legends je z princípu stále len „blbá hopsačka“. Je však dôležité, aby ňou aj ostala. Pre kus detstva, ktorý si aj vďaka nej uchovávate v sebe. Pre to, že svojou univerzálnou zábavnosťou dokáže pred jeden monitor nahnať celú rodinu. Tak už odložte tie samopaly!
Je to úplne posledný album THE CURE? Dôstojnejší odchod si neviem predstaviť. Spočiatku nenápadný album si ma postupne omotal melancholickou atmosférou. Hustý oblak hmly, z ktorej sa mi nechce hľadať cestu von. ,,Disintegration" pre toto desaťročie.
Návrat niekam k "Ghost Reveries" so zvukom posledných albumov. Stávka na istotu, ktorá však za vrcholmi tvorby zaostáva. Navyše, mňa osobne rozprávač pri sústredenejšom posluchu tohto koncepčného albumu irituje.
V jisté BDM RPG hře vytváříte ultimátní postavu a její charakteristiky definujete následovně: Násilí: 100%, Technické skills: 100%, Skladatelská inteligence: 100%, Šarm: 100%, Oddanost 100%, Laskavost: 0%. Do kolonky "Jméno" pak vyplníte: DEFEATED SANITY.
Už poněkolikáté zní otázka stejně: Zničil Einar Solberg další desku jinak velice talentované kapely? Odpověď zní: Zase to zvládl. Jeho hlasový projev je jak chilli. Koření. Měl by se používat citem. Když se tam toho najebe hodně, nedá se to žrát.
Hele, Blake Judd ještě žije. Enfant terrible (ale současně i schopný skladatel) US blacku je (znovu) zpět a tentokráte doručuje tradičněji pojatou kolekci. Šlape mu to dobře, tělo už má sice životem zhuntované, mysl však zůstává stále čerstvá.
Návrat po šestnácti letech. Navíc víceméně autorská deska Roberta Smitha. Navazují na nejlepší kousky své diskografie a současně se zbytečně neopakují. Poslouchám to poslední dva týdny a moje dojmy stále rostou.
Bilanční a v rámci možností i moderní album zároveň. Typičtí BODY COUNT místy výrazně oživení působením hostů. Album sotva překvapí něčím neotřelým, ale dá se mu odolávat jen do prvního výkřiku "madafaká". Pak už je to zase všechno zpátky v 90's.